Polovica minulého storočia bola v oblasti dizajnu obdobím mimoriadnej tvorivosti a inovácií. Dizajnéri vtedy čerpali z hlbokej remeselnej tradície, ktorú zároveň posúvali novými smermi - experimentovali s modernými materiálmi, ako je plast, sklolaminát a preglejka. Z tohto napätia medzi tradíciou a modernou sa zrodil štýl mid-century modern - jeden z najvýraznejších dizajnérskych smerov 20. storočia. Dve najvplyvnejšie ohniská tohto hnutia - dánske a americké - si vytvorili vlastné, vizuálne rozpoznateľné identity.
Dánska elegancia a čistota remeselného spracovania
Škandinávska - najmä dánska - vetva moderného štýlu polovice storočia sa vyznačuje minimalistickou estetikou a hlbokým rešpektom k materiálom a remeselnému spracovaniu. Dánsky dizajn tohto obdobia sa často spája s jemnými krivkami a organickými tvarmi.
Nábytok dánskych dizajnérov vyniká remeselnou zručnosťou, ale zároveň jednoduchosťou - bez nadmernej ornamentiky. Dôraz sa kladie na nadčasovosť a trvanlivosť - štýl, ktorý má vydržať, nie ohromiť.
Katedra nábytku a architektúry na Kráľovskej dánskej akadémii výtvarných umení v Kodani, ktorú v roku 1924 založil Kaare Klint, bola ohniskom výnimočného talentu. Formoval tak generáciu dizajnérov, ktorí neskôr stáli pri zrode mnohých dánskych a medzinárodných ikon dizajnu. Medzi jeho študentov či nasledovníkov patrili Arne Jacobsen, Jørn Utzon, Hans J. Wegner, Christian Hansen, Poul Kjærholm, Finn Juhl - mená, ktoré dnes nesú podpis mnohých slávnych výrobkov a architektonických diel.
Ikonické kúsky, ako napríklad slávna stolička Egg™ alebo labuť Arne Jacobsena (obe navrhnuté pre projekt SAS Royal Hotel v Kodani), sú dodnes symbolmi severského poňatia elegancie. Jørn Utzon, architekt známy návrhom opery v Sydney, je autorom svietidiel Tivoli a Concert s rovnakým podpisom.
Enfant terrible dánskeho dizajnu - Verner Panton
Zatiaľ čo väčšina dánskych dizajnérov tohto obdobia kládla dôraz na prírodné materiály, remeselnú zručnosť a tlmenú eleganciu, jeden z ich rovesníkov sa vydal úplne iným smerom. Verner Panton razil cestu radikálneho experimentovania s tvarmi, farbami a syntetickými materiálmi. Jeho futuristický dizajn, ktorý vyvrcholil ikonickou stoličkou Panton Chair z lisovaného plastu, bol v kontraste s usadlejšou estetikou jeho dánskych kolegov. Verner Panton bol v Dánsku dlho považovaný za "enfant terrible" a jeho plastická, farebná a experimentálna tvorba bola domácim publikom nepochopená, preto svoje najdôležitejšie diela realizoval vo Švajčiarsku v úzkej spolupráci so spoločnosťou Vitra, ktorá dodnes vyrába jeho stoličku Panton Chair.
Od 80. a 90. rokov 20. storočia sa však jeho tvorba začala v Dánsku výrazne rehabilitovať - jeho prínos bol prehodnotený a v súčasnosti sa považuje za jedného z najvýznamnejších dánskych dizajnérov 20. storočia. Veľkej obľube sa tešia najmä kolekcie svietidiel, ako napríklad Flowerpot (teraz vyrábaný spoločnosťou &tradition) a Panthella (vyrábaný spoločnosťou Louis Poulsen).
Americká odvaha a inovácia
Zatiaľ čo dánska škola vyniká tichou eleganciou a precíznosťou, na druhej strane Atlantiku sa moderna polovice storočia v USA formovala v trochu inom duchu. Pod vplyvom povojnového optimizmu a technologického pokroku začali americkí dizajnéri 50. rokov 20. storočia experimentovať s novými materiálmi a tvarmi. Výsledkom je štýl, ktorý je dynamickejší, niekedy až futuristický, ale stále vysoko funkčný.
Americká vetva moderného štýlu polovice storočia je úzko spojená s masovou výrobou a demokratizáciou dizajnu - kvalitný a krásny nábytok mal byť dostupný širšej verejnosti. Najmä odkaz manželského tímu Raya a Charlesa Eamsovcov je v dizajne dodnes veľmi silný. Venovali sa najmä trojrozmernému ohýbaniu dreva a jeho možnostiam v nábytku - výsledkom je slávna stolička z preglejky LCW.
Následne v snahe vyrobiť cenovo dostupnú a masovo vyrábateľnú stoličku, ktorá by sa dokonale prispôsobila ľudskému telu a zároveň bola odolná a ľahká, začali postupne pracovať so sklenými vláknami. Eames Fiberglass sa stala prvou sériovo vyrábanou stoličkou zo sklených vlákien. Dnes sa okrem reedície zo sklených vlákien vyrába stolička Eames aj s polypropylénovým sedadlom.
Mnohé ďalšie ikony dizajnu z tejto éry, ako napríklad kreslo Eames Lounge Chair (tiež od rodiny Eamesovcov), stolička Tulip Chair od Eera Saarinena a lampy Georgea Nelsona, sú stále v učebniciach dizajnu, ako aj v mnohých súčasných interiéroch. A najmä vďaka značke Vitra, ktorá vlastní licencie na výrobu a distribúciu dizajnov Charlesa a Raya Eamesovcov pre európsky trh, sa mnohé ikonické kusy nábytku a doplnkov amerického povojnového dizajnu dajú teraz kúpiť aj u nás v Designville.
Spoločné hodnoty
Či už ide o dánsku alebo americkú pobočku, obe majú spoločné hodnoty: úctu k remeselnému spracovaniu, funkčnosť a presvedčenie, že dobrý dizajn zlepšuje každodenný život. Keďže značky ako Fritz Hansen, Louis Poulsen, Vitra, &tradition, Gubi, String a Audo stále vyrábajú mnohé z týchto nesmrteľných kúskov alebo ich reedícií, sortiment DesignVille je prešpikovaný veľkým množstvom týchto nadčasových dizajnových ikon.
Pozrite sa s nami na inšpiratívny výber v modernom štýle polovice storočia.