Príbehy nemusia rozprávať len slová, možno ich zažiť aj cez fyzické priestory. Múzeum rozprávkara Hansa Christiana Andersena si to navyše priamo žiadalo. Jeho architekt Kengo Kuma do svojho príbehu začlenil aj niekoľko kúskov ikonických stoličiek Fritz Hansen. A nie je divu. Na celoživotné dielo a odkaz literárneho velikána sú v Dánsku zhruba rovnako pyšní, ako na nábytok z dielne Fritz Hansen, ktorý na významných miestach nesmie chýbať. V múzeu sa objavuje aj nábytok Artek od Alvara Aalta.
Komplex budov múzea je usporiadaný bez hierarchie ako zhluk niekoľkých eliptických budov na lúčnom lôžku uprostred mesta Odense. Medzi budovami sa vinou cestičky tvoriacej nielen spojnice jednotlivých miest, ale aj príležitosť na zastavenie a obdivovanie záhrady, ktorá sa s každým ročným obdobím mení. Projekt múzea pracuje s úrovňami nad i pod zemou, ktoré sú navyše vzájomne viditeľné. Zatiaľ čo na tie nadzemné dopadajú slnečné lúče, chodník pod úrovňou je znateľne zatienený. Architekt tak nadviazal na príbeh Malej morskej víly, ktorá sledovala dianie z podvodnej hĺbky.
Kúsky od Fritza Hansena
Portfólio japonského architekta aj Andersenova fascinácia prírodou naznačujú, že celý komplex sa bude niesť v rovnakom duchu vnútri aj vonku: veľmi organický s hojným využitím dreva. Týmto kvalitám ide pekne naproti aj organicky tvarovaný dizajn Arne Jacobsena v kolekciách Grand Prix aj Ant. Zatiaľ čo drevené stoličky Grand Prix na subtílnej chrómovej podnoži uvidíte predovšetkým vo foyer múzea, čalúnené stoličky Ant vo viacerých farbách poskytujú dostatok pohodlia v kaviarni s výhľadom do záhrady. Najmenšia verzia vázy Ikebana vnáša do interiéru kúsok prírody a zvýrazňuje krásu každej jednotlivej stonky a kvetu v súlade s japonským umením aranžovania kvetov.
Foto: Rasmus Hjortshøj / COAST
V priestore nenájdete veľa závesných svetiel; Kengo Kuma sa snažil nechať vyniknúť odhalené trámy ako prírodný a remeselný prvok v jednom, vyššie stropy a sklenené steny prepúšťajú dostatok denného svetla. V priestore kaviarne však nájdete závesné svietidlá Kaiser Idell.
V múzeu nájdete aj lounge časti na oddych. Doprajete si ho v pohodlí nábytku z pera ďalšieho velikána škandinávskej moderny – Poula Kjærholma. Kresielko PK4 aj stolík PK60 patrí medzi veľmi známe dizajnové ikony, ak by ste o ne mali záujem, radi ich pre vás objednáme.
Foto: Rasmus Hjortshøj / COAST
Ešte viac dreva s kúskami Artek
V ďalšej elipsovitej miestnosti obloženej drevenými rámami narazíte aj na kúsky navrhnuté Alvarom Aaltom – stoličky 66. Ich celodrevený dizajn pekne zapadá do koncepcie múzea, rovnako ako ich miesto v histórii dizajnu. Ak vám pri pomyslení na stoličky 66 napadne aj Stool 60, nie ste ďaleko od pravdy. Slávny a inovatívny dizajn nožičiek ohnutých do L, ktorý Stool 60 preslávil, rozvíjajú Chair 66 do podoby s operadlom chrbta. Rovnako tak stoly, pri ktorých stoličky stoja, tiež patria do portfólia Artek a tiež stavajú na stabilite L podnožia.
Foto: Rasmus Hjortshøj / COAST