Jeho popisujú ako bohéma, ktorý sa nebál žiť. Ju zase ako starostlivo organizovanú a hanblivú dievča. Písal sa rok 1924 keď Aino Mandelin prvýkrát prekročila prah Alvarovy kancelárie, kde začala pracovať. O šesť mesiacov neskôr sa už podpisovala ako Aalto. Ani svoje medové týždne, rovnako ako dovolenky, nemohli novomanželia tráviť inak, než v mene architektúry a dizajnu. Odcestovali preto do Talianska, čo bolo vtedy pre mladých začínajúcich architektov typické. Štýl tamojších stavieb výrazne ovplyvnil tvorbu v takzvanom klasickom nordické obdobie. Tvorba oboch manželov, napriek tomu že boli Fíni, sa radí ku škandinávskemu dizajnu.
Aino Aalto na terase Sanatoria Paimio
Alvar Aalto vo svojej pracovni
Ako jedno telo a jedna duša neboli známi len v osobnom živote, preplávali tak i kariérou a vzájomne sa doplňovali. Len ťažko je možné oddeliť pri snahe zistiť, ktorý z nich mal na danom kuse väčší podiel. Vo Fínsku aj medzi milovníkov dizajnu asi nenájdeme nikoho, kto by meno Alvar Aalto nepoznal. Že jeho sláva ale do svojho tieňa schoval aj prácu manželky, vie možno málokto. Ako deklaruje tiež značka Artek, ktorú v polovici tridsiatych rokov uplynulého storočia založili, boli rovnocennými partnermi.
Alvar Aalto pred Villa Mairea, 1930s
Aalto Srudio, 1960s
V tieni manžela
Legitimizovať potlačenie Aino bolo predovšetkým dôsledkom obdobie, v ktorom tvorili. Vtedy sa uznanie dostávalo spravidla mužom architektom a Aino často nálepkovali len ako Alvarovy ženu alebo dizajnérku skla. Sama navrhla niekoľko kusov pohárov Aino Aalto pre značku iittala a spolupracovala s manželom pri dizajnovaní váz Savoy, ktoré sú zahrnuté pod Alvar Aalto Collection.
Aino a Alvar Aalto
A zrodil sa Artek
Myšlienky oboch z nich súzneli s ideou totálneho dizajnu, ktorý spája vizuálnu krásu a funkčnosť. Manželia Aalto sa snažili predovšetkým o spojenie technológie s umením. Odtiaľ vychádza tiež spoločná značka Artek, ktorá oba základné pramene spája už názvom (Art and Technology). Medzi ich najznámejšie prácu sa radí Villa Mairea, ktorú pár vybudoval na konci tridsiatych rokov. Kým Alvar pracoval predovšetkým na vzhľade budovy, Aino navrhovala interiéry a nábytok.
Ikonický nábytok Artek
Kreslo 41 „Paimio“, navrhnuté v roku 1932
Ikonické stoličky Artek 60, 1935
Medzi ďalšie zásadné dielo ich kariéry sa radí aj fínskej sanatórium pre chorých tuberkulózou Paimio, ktoré patria medzi objektmi navrhnuté pre zaradenie na zoznam UNESCO. Sú to najmä ikonické stoličky Paimio z ohýbanej preglejky, ktoré Artek predáva dodnes a sú vnímané ako prelom v dizajne nábytku vtedajšej doby. Odtiaľ pramení tiež návrh ikonických stoličiek 60. Oba kusy nábytku Alvar navrhol práve pre prevažne sediaci pacientov chorých tuberkulózou. Sanatórium je medzi objektmi navrhovanými pre zaradenie na zoznam UNESCO.
Terasa Sanatoria Paimio
Sanatorium Paimio
Medzi ich najznámejšie práce sa radí Villa Mairea, ktorú pár vybudoval na konci tridsiatych rokov. Kým Alvar pracoval predovšetkým na vzhľade budovy, Aino navrhovala interiéry a nábytok. Známy je tiež návrh domu Maison Louis Carré.
Maison Louis Carré
Maison Louis Carré
Villa Mairea
Villa Mairea
Villa Mairea
Spoločné dni plnili partneri dizajnéri cestovaním za inšpiráciou a skúmaním nových materiálov. Tvorbu slávneho páru pretrhla až vážna choroba. Roku 1949 Aino podľahla rakovine, čo bolo pre Alvara veľmi traumatické. O tri roky neskor sa Alvar znovu oženil a zvysoka života prežil po boku Elissa Aalto, tektéž dizajnérky a architektky.