Proces dizajnérskej tvorby by bol bez práce s farbami len ťažko kompletný. Dizajnér pritom môže nechať vyniknúť vlastnú integrálnu farbu materiálu – dreva, kameňa či kovu – alebo môže predmety odieť do celkom iného odtieňa s cieľom dodať mu na kráse alebo mu tak vtlačiť špecifický význam.
vitra.com
„Farba je jedinou potrebnú dekorácií," nechal sa dokonca počut fínsky dizajnér Kaj Franck. Jeho minimalistická kolekcia riadu, ktorú predstavil pod názvom Kilta v roku 1952 obsahovala varianty v bielej, čiernej, modrej, zelenej a žltej. Bez starostlivého výberu odtieňov sa nezaobišiel ani nadväzujúci rad ikonického riadu: Teema od Iittala.
Práve táto fínska značka sa môže pochváliť nevídanými znalosťami a skúsenosťami, ktoré siahajú až do roku 1881, kedy v jej sklárňach započala výroba unikátnych kúskov. Hoci sa jedná o náročný proces dlhého experimentovanie, vyvinula Iittala v priebehu rokov desiatky tisíc unikátnych odtieňov. Vďaka tomu, že sú priamou súčasťou materiálu, nielen jeho povrchovou úpravou, vyznačujú sa dokonalou čistotou.
Dôležitosť farieb ukazuje aj slávne architektonické dielo Alvara Aalta: Senatorio Paimio. Každý detail budovy bol navrhnutý v reakcii na potrebu, s cieľom vytvoriť priestor, ktorý by sa stal komplexným miestom liečby pre pacientov s tuberkulózou. Prispieť mali tiež starostlivo vybrané odtiene výmaľby: žltá doplňujúce povzbudivé slnečné svetlo, červená ako hrejivý element, rôzne tóny modrej pre vytvorenie upokojujúce atmosféry v spoločných priestoroch.
plán senatória s vyznačením farieb použitých v jednotlivých miestnostiach
Svoj význam aj funkciu prisudzoval farbám tiež dánsky dizajnér Verner Panton. Bola to práve jeho paleta pestrých odtieňov, ktorú sa snažil rozžiariť všadeprítomnou šeď dánskych domácností, ktoré ho preslávila po celom svete. Sýtymi odtieňmi nepokrýval len nábytok, ale aj celé interiéry od múrov cez podlahy až k najmenším detailom. Farebný svet Vernera Pantona vám priblíži aj starší článok.
Marianne Panton v interiéri od Vernera Pantona, 1970; vitra.com
S rovnakou starostlivosťou vybrané, hoci o niečo menej výrazné farebné odtiene hrali ústrednú úlohu aj v práci manželov Eamesových. Najmä Ray Eames pre jej farebné cítenie mnohí obdivujú. Pre ňu samotnú neboli farby len estetickou kvalitou, ale komunikačným prostriedkom. Historka o ikonickom kresle Eames Chaise je jedným príkladom z mnohých. Dlhé hľadanie toho správneho odtieňa kovové základne skončilo až dňom, keď Ray, plna inšpirácie, našla tú správnu predlohu - baklažán, ktorého temne fialová podčiarkla sýto čierne kožené čalúnenie.
eamesoffice.com
Dôležitosť farieb však neilustruje len histórie dizajnu. Vedľa systémov ako je RAL s portfóliom 1625 unikátnych farieb sa jednotliví dizajnéri aj značky snaží rozvíjať vlastné systémy a knižnice farieb, z ktorých čerpajú pri tvorbe nábytku, svietidiel i doplnkov.
Trebárs Vitra zostavila špeciálny tím odborníkov vedený dizajnérkou Hellou Jongerius, ktorý sa stará o to, aby každý nový odtieň vyšiel z dôkladnej analýzy tých existujúcich a obstál v dôkladných testoch odolnosti. Portfólio značky poskytujúce ikonické kúsky dizajnérov ako sú Ray a Charles Eames alebo Verner Panton navyše prináša ďalšiu výzvu – voliť odtiene v súlade s pôvodným zámerom slávnych tvorcov. Tomu napomáha kategorizácia signaturních farieb typických pre konkrétny dizajnérov - napríklad svetlo modrá pre Jaspera Morrisona, zelená a vínová pre Ronana a Erwana Bouroullecovy.
Pretože sú prirodzene všade okolo nás, občas môžeme zabudnúť, akú dôležitú úlohu v našich životoch hrajú. Farby môžu ovplyvňovať atmosféru daného miesta i našu náladu. Najmä pri zariaďovaní svojho domova je preto voľte s rozmyslom.